Lancaster

2 oktober 2013 - Philadelphia, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vanmorgen toen we opstonden was de wereld erg klein door de mist. Gelukkig was deze na het ontbijt bijna weg zodat we prachtig uitzicht hadden tijdens de rit door de bergen naar Lancaster toe. We kwamen door een schitterend merengebied wat nog nog weinig sporen van de herfst had.

In Lancaster aangekomen kwamen we al snel de koetsjes van de Amish tegen. Deze reden langs de kant van de weg en trokken zich erg weinig aan van het verkeer op de weg. Er waren twee soorten koetsjes, zwarte en grijze, de zwarte koetsjes zijn het oude type en helemaal van hout. De grijze is het nieuwe model waar de zijkanten van strak dekzeil is gemaakt die verwijderd kan worden zodat hij een laadbakje krijgt. Beide type koetsjes hebben wel houten wielen zonder rubber. Bij sommige winkels is ook een voorziening gemaakt om het paard met koets te stallen met daarbij wel een bord dat de eigenaar van het paard zelf de rommel opruimt.

De wat gemoderniseerde Amish heeft een step met luchtbandjes. Hiermee stept hij grote afstanden met vrij hoge snelheid.

Op het land hebben we verschillende malen werktuigen gezien met 2 of 4 paarden ervoor waarmee het land werd bewerkt (het is oogsttijd).

Het was in Lancaster een bijzonder warme dag, 30 graden met een strak blauwe lucht. Best vreemd dat je dan al winkels ziet die kerstversiering verkopen. Wel is het leuk om te zien dat er overal bewerkte pompoenen voor de deuren van de huizen liggen en er allerlei versiering aan de tuin en huizen is gemaakt voor Haloween. Dit is eigenlijk op alle plaatsten waar wij zijn geweest in de USA en Canada.

Tijdens de lunch had Marlène de tijd van haar leven, we zijn wezen eten in een Diner die helemaal in de jaren 50 stijl was inclusief het bedienend personeel en de muziek. Best grappig om mee te maken.

Bij het inchecken van het hotel kregen wij homemade appeltaart mee, gemaakt van appels uit de regio.

Note voor Henk, de benzineprijs is 68 eurocent per liter op dit moment.

Op de teller van de auto staat dat wij zo'n 2300 miles (~ 3700 km) hebben gereden tot nu toe.