Montréal

27 september 2013 - Ottawa, Canada

Met de auto hebben we een relatief korte rit gemaakt van Québec naar Montréal. De zon scheen lekker met een mooi blauwe lucht met hier en daar een wolkje. We hebben in Québec de eerste file van onze vakantie meegemaakt. Duurde gelukkig niet al te lang :-).

Bij het binnenrijden van Montréal heb je een schitterend uitzicht over de haven en de stad. Wel zijn ze zo'n beetje aan iedere weg aan het werk waardoor de TomTom behoorlijk van in de war raakte. Maar het is toch gelukt om het het hotel midden in de stad te vinden. Deze keer hebben we een hyper modern ingericht hotel.

's Middags zijn we lekker gaan wandelen in de binnenstad. Toch even bij een Apple winkel naar binnen waar John het presteerde om bijna van de glazen trap te vallen. Dit ging nog maar net goed.

Bijzonder was om te zien dat fietsen in Montréal ook parkeergeld moeten betalen. Er staan overal palen in de straat waar een nummer op staat en je fiets aan vastgezet kan worden. Op de betaalautomaat betaal je voor de paal die je gebruikt.

Het valt op als je 's avonds door de winkelstraat loopt dat veel mensen aan het bellen zijn, een koptelefoon op hebben en dat het in de winkels erg druk is. Wat verder opvalt is dat veel aanduidingen tweetalig zijn iets wat je in Québec eigenlijk helemaal niet tegen kwam.

In Montréal hebben ze goede stedelijke architecten er staan veel mooie nieuwe gebouwen terwijl oude gebouwen ook bewaard zijn gebleven. De historische en nieuwe gebouwen vormen samen een mooi geheel.

Één plannetje wat we wilde gaan doen is in duigen gevallen. Wat hadden graag naar het ijshockey willen gaan kijken maar we waren een week te vroeg, de openingswedstrijd is volgende week.

1. Henry:
    30 september 2013
    Zo, wij zijn ook weer terug uit de hunsruck. Leuk gehad en flink gewandeld.
    Zo zie je andere landen andere gebruiken, Asterix zij het al, gekke jongens die Britten, maar die meaple leaves kunnen er ook wat van, parkeergeld voor een fiets, je zou haast de auto pakken!
    Groetjes van Joke en mij Henry